نگاهي به قهرماني تيم ملي افغانستان در بازي هاي قهرماني جنوب آسيا

نگاهي به قهرماني تيم ملي افغانستان در بازي هاي قهرماني جنوب آسيا

كمتر عادت داريم كه از افغانستان خبر خوش بشنويم. در اين سال ها، آنچه كه از مرزهاي همسايه شرقي مخابره شده، اغلب جنگ بوده و كشتار و بحران. اما انگار اين وضعيت در حال تغيير است و بارقه هايي از اميد در اين كشور ديده مي شود. در هفته اي كه گذشت، ده ها هزار نفر شادمان به خيابان هاي كابل ريختند تا از تيم ملي فوتبال افغانستان استقبال كنند. فوتبال افغانستان براي اولين بار در تاريخ 80 ساله اش و بعد از سال ها ركود و خاموشي، به يك موفقيت بزرگ رسيده بود؛ «قهرماني در بازي هاي جنوب آسيا». موفقيت تيم ملي فوتبال در نگاه سياستمداران افغان نيز يك رويداد بااهميت بود و حامد كرزي شخصاً براي خوشامدگويي به ملي پوشان افغان به ورزشگاه «غازي» آمد و به همه فوتباليست ها قول يك دستگاه آپارتمان دا

. *ديدار دوستانه با ايران

 افغان ها بيش از 80 سال است كه با پديده فوتبال آشنا شده اند. اگرچه عضويت فوتبال اين كشور در فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) به سال 1948 برمي گردد اما پيش از عضويت در فيفا، فوتبال در افغانستان به طور جدي بازي مي شد و جالب اينكه اولين بازي ملي تاريخ افغانستان، در روز چهارم شهريورماه 1320 مقابل تيم ملي ايران و در شهر كابل برگزار شد؛ يعني درست يك روز بعد از آغاز اشغال ايران به دست قواي متفقين. آن بازي كه طبعاً عكس و فيلمي از آن در دسترس نيست، با نتيجه مساوي بدون گل خاتمه يافت. در سال هاي بعد، با پيشرفت فوتبال در منطقه غرب و شرق قاره، افغانستان از موج اول فوتبال آسيا فاصله گرفت و تبديل به تيمي ضعيف و بي خطر براي همسايگان شد.

تعطيلي فوتبال

 با حمله ارتش شوروي سابق به افغانستان، عملاً فوتبال در اين كشور تعطيل شد. شرايط جنگي، عملاً‌ مجالي براي پرداختن به مقوله ورزش باقي نمي گذاشت و حتي در سال هاي بعد كه افغان ها درگير جنگ داخلي و تنش هاي بي پايان بودند، باز هم فوتبال به دست فراموشي سپرده شدبا تسلط طالبان بر افغانستان، فوتبال در اين كشور تعطيل نشد و طالبان منع شرعي براي بازي فوتبال نداشتند اما قوانين تازه اي براي اين بازي جهاني وضع كردند. از جمله پوشيدن شورت ورزشي ممنوع بود و همه بازيكنان مي بايست با شلوار بلند بازي كنند و هيچ نقطه اي از پاهاي فوتباليست ها پيدا نباشد. وضعيت حاد افغانستان در آن سال ها، به تعليق عضويت اين كشور در فيفا انجاميد و سه عامل جنگ با شوروي، درگيري هاي داخلي بعد از جنگ و حكومت طالبان باعث شد تيم ملي افغانستان از سال 1984 تا 2002 در هيچ مسابقه بين المللي حاضر نباشد.

*شروع دوباره

 رشد و توسعه فوتبال نسبتي مستقيم با شرايط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي يك كشور دارد. با آرام شدن شرايط در افغانستان و بهبود شاخص هاي مختلف، فوتبال هم در اين كشور بار ديگر متولد شد. افغانستان در فاصله سال هاي 2002 تا 2012 رشد اقتصادي 8 درصدي را تجربه كرده و ميان كشورهاي جنوب آسيا، بيشترين رشد را در شاخص «توسعه انساني» داشته است. شاخص توسعه انساني، شامل معيارهايي مانند «اميد به زندگي»، «كيفيت نظام آموزشي» و «درآمد سرانه ملي» است و افغانستان در يك دهه اخير، در ميان كشورهاي همجوار سرآمد بوده است. در اين سال ها، 30 شهرك صنعتي كه در آنجا «پارك صنعتي» ناميده مي شود ايجاد شده و اين كشور در صنايع سبك مثل توليد نوشابه، مصنوعات پلاستيكي و بيسكوييت بي نياز از واردات شده است.

 در واقع بهبود شرايط اقتصادي و مناسبات اجتماعي فرهنگي به افغان ها كمك كرده كه در عرصه هاي ديگري مثل ورزش نيز به آينده اميدوار باشنداز ميان بازيكناني كه هفته گذشته در بازي هاي جنوب آسيا قهرمان شده اند، بهترين گلزن تيم «بلال آرزو» در دسته دوم نروژ فوتبال بازي مي كند و تقريباً نيمي از آن ها در ليگ هاي دسته پايين آمريكا، يونان، آلمان و هند مشغول هستند. افغان ها براي ملي پوشان كشورشان لقب «شيران خراسان» را انتخاب كرده اند و اين عبارت حتي در تيترهاي تحسين آميز روزنامه هاي افغانستان درباره قهرماني اين تيم ديده مي شود.

در سطح فوتبال داخلي، هنوز شرايط براي ايجاد يك ليگ سراسري مهيا نيست اما از سال گذشته 8 تيم، ليگ برتر افغانستان را پايه گذاري كرده اند كه بازي هاي آن ها به صورت متمركز در يك شهر انجام مي شود. اسامي تيم هاي افغان هم جالب است؛ عقاب، سيمرغ، طوفان،‌ شاهين.... رقابت هاي ليگ افغانستان حامي مالي هم دارد و به صورت زنده از شبكه هاي تلويزيوني پخش مي شود. اين بازي ها كه سطح كيفي آبرومندي هم دارد، با استقبال نسبي تماشاگران همراه بوده و ورود زنان نيز به ورزشگاه آزاد استافغانستان به اندازه همه سال هايي كه درگير جنگ و بحران و آشوب بوده، از فوتبال آسيا عقب افتاده اما شور و شوقي كه در جمعيت جوان اين كشور وجود دارد، اميدها را براي جبران عقب ماندگي زنده نگه مي دارد.

شايد دير نباشد روزي كه ليگ برتر فوتبال ايران ميزبان لژيونرهاي فوتبال افغانستان باشد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 30 شهريور 1392برچسب:, | 20:50 | نویسنده : mahdi |
  • پول فا
  • ریاح